RSS

Khutbah Jumaat minggu ini

...salam...
(>_<)v
...

...terasa macam dah lame tak buat entry begini...
>>HuHuHu<<
...
...kekangan masa dan perbatasan kudrat rasa macam tak patut untuk dijadikan alasan... ...berjuang memang payah...
...kerna kejayaan itu manis...
~bukan senang nak senang~

~Ahaks!~
..

..."Parenting"...
...ilmu ke ibu bapaan...
...itu lah yang dapat aku rumuskan dari khutbah jumaat tadi...
...rasenye macam tepat je waktunye...
...kene ceramah pasal hal ni...
>>HuaHuaHua<<
...

...anak2 itu ibarat permata...
...lahirkan bagai kain putih...
...ibu bapa la yang mencorakkanya nanti...
...ibu bapa juga yang akan menjadi pemerhati serta pembimbing...
...tuk anak mereka mencorakkan kehidupan mereka...
...

...oleh itu...
...ibu bapa harus mempersiapkan diri dgn ilmu...
...bukan hanya persiapan material tetapi juga spiritual...
...lihat saje bagaimana seorang anak itu lahir...
...sebaik sahaja keluar dari perut ibu...
...telinga kananya akan diperdengarkan dgn alunan azan...
...telinga kiri pula di iqamatkan...
...

...disusuli dgn majlis potong jambul...
...dan juga akikah tuk anak...
...bertujuan untuk melahirkan rase syukur...
...di atas nikmat yang dikurniakan oleh Yang Maha Esa...
>>Alhamdulillah<<
...

...nama anak pula jangan la yang bombastik tp kosong...
~paham?~

(ni kes nak anak name glamor tp makne xde)
...Islam galakkan ibu bapa memberi name yang baek dan elok...
...kerna nama itu boleh jadi akan mempengaruhi sifat anak itu sndiri...
...tp keadaan sebaliknye berlaku...
...bila ibu bapa ambil mudah perkara ni...
...letak name anak ntah ape2...
...yang susah nak eja plak tu...
...kdg2 yang susah nak sebut pun ade...
>>HuHuHu<<
...

...banyak peribahasa melayu yg dikaitkan dgn care mendidik anak2...
..."sayang anak tangan2 kan"...
..."melentur buluh biarlah dari rebungnya"...
..."jgn jadi seperti ketam yg mengajar anaknye berjalan lurus"...
..."kemane tumpahnye kuah kalau tidak ke nasi"...
...so on so forth...
...

...didik la anak itu sesuai dgn zamannye...
...jgn dimanjekan keterlaluan...
...jgn juga dibiarkan tanpa panduan...
...didiklah mereka dgn bijaksana dan berketerampilan...
(risau la pulak nak ade anak ni)
...
tp takpe...
...insyAllah dgn ilmu n nasihat org tua...
...all is well...
>>HeHeHe<<
...


...till then...



p/s : duhai anak, kasihanilah mereka (ibu bapa) sebagaimana mereka mengasihani kamu sewaktu kamu kecil (sekecil tapak tangan mereka)...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 responsiveness:

Post a Comment