RSS

Hutang tak boleh dibayar dgn hutang

...salam...
(>_<)v
...

...hutang tak bole dibayar dgn hutang...
...ape kejadahnye term ni...
...mmg agak komplikasi jantung untuk memahaminye...
~Ahaks!~
...
...smua persoalan ni timbul time keles fiqh for economist...
...ape hal la plak utang tak bole dibayar dgn hutang...
...

...korang paham x ape yg aku cube sampaikn ni?...
...benda ni pun sbenarnye da lame berada dlm kehidupan kite...
...cume kite kdg2 tak amik kisah...
...janji hutang itu jumlahnye same atau hampir same...
...

...korang paham x konsep yg aku bebelkan ni?...
>>HuHuHu<<
...kes nye lebih kurang camni la...
...Si A berhutang dgn Si B sebanyak rm10,000...
...pada mase yg same Si C berhutang dgn Si A rm10,000 gak...
...sbg contohla kn...
...pastu pada mase Si A patut bayar lek utang 10,000 kat Si B, Si A xdpt byr...
...lalu die menawarkan hutang Si C kpd Si A sbg ganti...
...Si A kate pd Si B...
"Si B, ko mintak la 10,000 tu dr Si C sbb Si C ni utang dgn aku(Si A) jumlah yg same"
...tp si C xtaw tentang hal ni...
...

...benda2 camni mst kdg2 kite pun penah apply kan...
...kite suh org yg utang dgn kite byr trus pada org yg memberi hutang pd kite...
...last ape jadi...
...gado2, dengki2, bunuh2, mati2...
~Giler~
...

...untuk mengelakkn benda2 camni la...
...atau dlm english nye disebut "dispute"...
...Islam ade garis panduan yg betul n adil...
...sbb tu la utang xbole dibayar dgn hutang...
...maksudnye...
...bile kite berhutang dgn si A...
...then si C plak berhutang dgn kite...
...kite xleh suke2 je sruh si C byr utang die pd kite kat si A trus...
...ataupun kite suh Si A kutip utang kite kat Si C trus...
...

...korang nampak x rasionalnye di sini?...
...walaupun kite kate jumlahnye same...
...tp situasi n emosinye tidak same...
...confirm!!!...
...nak cube?...
>>HaHaHa<<
...

...oleh itu settlekan la utang kite tu dgn betul...
...byr dr tgn sndiri...
...org xsakit ati...
...utang pun settle dgn care aman...
...n semua org idup bahagia xde utang...
>>HoHoHo<<
...



p/s: korek lubang tutup lubang :-P

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

2 responsiveness:

swiftme said...

interesting.. selalu jgak apply cara gini, xtau plak salah.. thanx for sharing.. :)

ZaHiN said...

huhu~ taw xpe.. benda2 kecik mcm ni pun ade die punye panduan :-)

Post a Comment