RSS

Khutbah Jumaat Minggu Ini

...salam ramadhan...
...camne dgn puasa anda smua...
...arapnye baek2 saje...
MySpace

...cam biase...
...hari ni telah pun tibe hari jumaat...
...yg digelar penghulu segala hari...
...masjid2 akan penuh dgn para jemaah...
...Alhamdulillah...
(>_<)

..."Kewajipan Membayar Zakat"...
...merupakan tajuk khutbah yg dibawa minggu ini...
...skang pose da nak masuk pertengahan...
...syawal bakal menjelma...
...n bg sesiapa yg biase solat raye mesti taw...
...mesti pnah nmpak org beratur panjang sbelum solat raye...
...kan kan kan...
MySpace

...dalam al-quran yg penuh hikmah pun ade menyatekan...
...sesungguhnya di dalam harta kamu itu ade hak org laen...
...maknenye org laen pun de hak dlm harta kite...
...oleh sbb itu kite digalakkan bersedekah...
...membantu org yg memerlukan...
...membela nasib anak yatim...
...

...lg pun zakat membersihkan harta kite...
...kalau dlm accounting tu kire harta sbelum zakat tu gross wealth...
...harta slepas zakat plak net wealth...
...maknenye kite da serahkan sbhgian harte pada yg berhak...
...xrugi bayar zakat...
...

...ade ke kes org bankrupt sbb byar zakat?...
...bankrupt sbb xbayar zakat ade la kan...
...haaa...
...cube renung2kan nape mcm tu...
...padahal law kite xbyr zakat duit xkuar...
...patotnye kite untung...
...law bayar zakat duit kuar...
...patotnye kite rugi...
...secare logik matematiknye camtu la kan...
...tp laen pula halnye bile berkaitan dgn zakat...
...disini la keberkatan harta itu dpt kite nilai...
...

...biar la sedikit tp diberkati...
...law byk n diberkati lg elok...
...maknenye kite xkufur nikmat...
...dalam senang kite bersyukur...
...dalam susah pun kite bersyukur...
MySpace

...kan slalu kite dgr kat radio pas sahur/subuh...
...lebih kurang camni la bunyinye...
..."barangsiapa yg menyimpan harte, emas dan perak (tanpa bayar zakat)"...
..."akan kami selar di dahi mereka, rusuk mereka"...
..."serta dikatekan kpd mereka"...
..."raselah azab dr ape yg kamu simpan"...
MySpace

...bukankah zakat itu salah satu rukun Islam...
...maknenye benda ni wajib dilakukan...
...bukan byk pun...
...antare benda2 yg perlu dizakatkan adelah:...

...zakat harte...
...zakat emas n perak...
...zakat perniagaan...
...zakat saham2 yg berlandaskan syariah...
(law de lg btaw ek)
...

...kalau semua org taw tanggungjawab mereka n mereka melaksanekan...
...tak mustahil negara Islam bule jadi hebat n kaya...
...sehebat n sekaya seperti zaman pemerintahan Khalifah Umar Al-Khattab...
...di mane xde satu pun golongan yg layak menerima zakat...
...sbb semuanya berharta n berkemampuan...
...bygkan law MALAYSIA jadi mcm tu...
...tak ke hebat negara kita nanti...
...tak ke ISLAM nanti akan dipandang tinggi...
...sbg agama yg bukan hanye untuk akhirat tp juga ketika hidup didunia...
MySpace
...

...Oleh itu...
...same-same la kite menunaikan tanggungjawab kite kpd umat manusia...
...tanggungjawab khalifah dibumi...
...yang Allah tugaskan untuk menjaga keharmonian alam sejagat...
MySpace
...



p/s: same2 la kite saling ingat-mengingati.. xsusah kan (>_<)



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 responsiveness:

Post a Comment