RSS

Khutbah Jumaat Minggu Ini -3-

*Masjid ILP Muar*

Salam semua bloger2 tegar....

Mesti ade yg pelik nape aku da lame x update blog aku ni, bkn aku xnak update or xde citer yg aku nak muatkan dalam blog aku ni, tp line tenet wat hal. Umah aku xde tenet!! (tensen giler!) xtaw aku nak wat pe lg. tp aku gagahkan diri ari ni mesti update blog aku, kat mane? itu yg aku xleh btaw (rahsia kerajaan) haha~

OK!! khutbah jumaat minggu ni aku dgr dlm bahasa Melayu! Fully in Malay language. Sesungguhnya aku amat rindukan khutbah dlm bahase melayu. huhahuha~ law kat U aku cnfirm2 bahase Arab n English, aritu lg la, dlm bahase Cine sbb khatib ritu student PHD dari China.

Minggu ni topik die pasal "Kawen". kawan2ku nak kawen x? hehe~ mule da gatal! back to the sense, khatib btaw pasal walimatul urus (majlis keraian) yg berlandaskan Islam. Hukum mengerjakan walimatul urus ni sunat mua'kad (sunat yg dituntut) law salah tlg tgur yer (>_<) khatib pun citer la majlis yg diadakan bertujuan utk meng-war2kan pd org ramai tntang perkahwinan tu supaya t x timbul fitnah. Indahnye Islam, soal yg kecik mcm tu pun ade disentuh dan diberi panduan.

Cukupla majlis yg diadakan sekadar mengikut kemampuan kedua-dua belah pihak lelaki n perempuan. Rasulullah pernah bersabda ;
"Kerjakanla majlis itu (walimatul urus)
walaupun hanye sekadar seekor kambing sbg korban"

bkn la nak kate xleh wat grand2 majlis tu, bule, ape salahnye,
"zahirkanla rezeki yg Kami berikan padamu,
mudah-mudahan kamu bersyukur"

tp jgnla smpai melampau kan? kite bule tgk sndiri, majlis yg grand2 bkn penjamin hbungan yg berkekalan hingga ke akhir nafas. contohnye xpyh la aku sebutkan, korang lg arif rasenye. yg pentingnya bagaimana pengisian hidup selepas brumah tangga tu la yg penting utk dicorakkan sesuai dgn syariah Islam. kan3? hee~

Sekian, sadaqallah hul'azim

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 responsiveness:

Post a Comment